Puheenjohtan palsta

Tällä palstalla minä, Ruoveden Kokoomuksen puheenjohtaja, tulen jatkossa kertomaan ajankohtaisia kuulumisia ja tiedottamaan puolueen toiminnasta.

Lienee paras kuitenkin ensin hieman esitellä itseäni. Olen Timo Lohipuro ja toimin toista kauttani paikallisyhdistyksen puheenjohtajana. Työssä käyn naapurikunnassamme Mänttä-Vilppulassa, missä toimin VR:llä vaihtotyönjohtajana.

Luottamustoimia kunnassa minulla on jäsenyys vapaa-ajanlautakunnassa ja varajäsenyys Teknisessä lautakunnassa. Lisäksi minut valittiin viime kirkkovaaleissa Ruoveden seurakunnan kirkkovaltuustoon ja sittemmin myös kirkkoneuvostoon. Aivan viimeisin kohdalleni osunut kunnia on valinta Ruoveden reserviläisten puheenjohtajaksi.

Ensimmäiset vuodet ovat opettaneet minulle paljon. Kuntapolitiikka on hyvin haastavaa mutta myös palkitsevaa toimintaa. Jotta pystyisin hoitamaan tehtäviäni kunnolla on minun monessa asiassa turvauduttava vanhempien konkareiden apuun. Niitä onneksi puolueessamme riittää, onhan valtuustoryhmämmekin tällä hetkellä suurin. Lisäksi yhdistyksessämme on jäsenistöä laidasta laitaan ja intoa, sekä tässä toiminnassa tarvittavaa "aatteen paloa" riittää. Juuri jäsenistön aktiivisuus tekee tästä toiminnasta mielekästä ja ryhmästämme löytyvä avoin keskustelu takaa asioiden sujumisen.

Kuntavaalit ovat nyt ajankohtaiset. Suurimmassa osassa Suomen kunnista tuleva valtuustokausi on ehkä koko historiamme tärkein. Seuraavan neljän vuoden aikana tehdään ratkaisevia päätöksiä kuntiemme suunnasta. Kyse ei ole vain kuntaliitoksista vaan myös eri toimialojen jatkuvuuden turvaamisesta. Kuntien hoidettavaksi siirtyy koko ajan enemmän velvoitteita ja niistä selviytyminen on vuosi vuodelta haasteellisempaa. Ratkaisuiden löytäminen näihin ongelmiin ei ole helppoa, muutenhan ne olisi jo keksitty.

Meillä Kokoomuksessa kuntavaaleihin valmistautuminen aloitettiin jo hyvissä ajoin. Ehdokaslistaa sorvattiin pitkin kesää ja siitä muotoutui varsin hyvä. Ehdokkaiden lukumäärä on näissä vaaleissa 20, viime vaaleissa se oli yhden enemmän eli 21. Mediassa uutisoitua ehdokkaiden katoa ei siis meillä ole havaittavissa. Toki olen itse vasta ensimmäistä kertaa kokoamassa ehdokaslistaa, mutta olisin olettanut sen olevan vaikeampaakin. Tästä voisi päätellä että Kokoomuslainen vastuullinen politiikka on lunastanut paikkansa Ruovedelläkin.

Kokoomuslaiset kuntavaaliehdokkaat löytyy klikkaamalla etusivun yläpalkista "kuntavaalit 2012" laatikkoa. Sieltä ehdokkaan nimeä klikkaamalla aukeaa jokaisen omat sivut. Kaikki eivät vielä ole ehtineet sivujaan laatimaan mutta koko ajan niitä tulee lisää, käyhän siis katsomassa uudestaan jos tekstiä ei vielä ole.

Tarkastelimme yhdistyksen hallituksen kokouksessa neljän vuoden takaista vaaliohjelmaamme. Monet tavoitteistamme on toteutunut tai ainakin niistä on olemassa päätös. Vaaliohjelmamme realistisuus, näin jälkikäteen tarkasteltuna nostaa päätään voimakkaasti. Uusi ohjelmamme on myös samoilla periaatteilla laadittu, eli taloudelliset realiteetit ja vastuullisuus ovat kantavana voimana. Vaaliohjelmamme löytyy näiltä kotisivuilta kuntavaalit 2012- osiosta ja se on nähtävillä koko seuraavan valtuustokauden ajan.

Kaikenlainen palaute on tervetullutta ja sitä voi lähettää minulle osoitteeseen timo@lohipuro.fi tai soittaa numeroon 0500-231 581.

Terveisin

Timo